Szeretettel köszöntelek a Asztrológia Portál közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia Portál vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia Portál közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia Portál vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia Portál közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia Portál vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Asztrológia Portál közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Asztrológia Portál vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A csillagút ösvénye
Csillagos este volt. Felnéztem az égre, s a miriád fénylő pontra
bámulva valami kinyílt előttem. A számtalan csillag csak egy-egy pont
az égbolton, pedig azok is olyan „végtelen” planétát jelentenek, mint
amelynek talaján állok. Ráadásul amonnan nézve a mi világunk is egy
pont csupán, holott annál mégis több… Ha a mindenséggel mérjük
magunkat, vajon hol a középpont, s létezik-e periféria? Ami fent, az
lent, az teljes – ez teljes…
Csillagpont, univerzum-kör, sötét
égbolt és apró fényszikrák, ember és mindenség… Ekkor jutottak eszembe
a szimbólumok, s ezek közül is talán a legizgalmasabb, a mandala. A
mandala archetípusos voltát, vagyis az egyetemes emberi tudatban
tükröződő ősmintaságát Jung ismerte fel, amikor normális, neurotikus és
pszichotikus emberek álmait elemezve azonos formai jegyekre lett
figyelmes. Az analízis képzetei föltűnően sok hasonlóságot mutattak
keleti és nyugati vallások, mítoszok, legendák és rítusok, ezoterikus
hagyományok szimbólumaival, köztük a mandalákkal is.
Misztikus diagramok és a világegyetem térszimbolikája
A mandala szanszkrt szó, jelentése misztikus diagram, a figyelem
koncentrációjának eszköze, meditációs segédeszköz, illetve az élet sok
területén megjelenő vizuális szimbólum. A mandala a mindenség, az Isten
– ember – világ triád kultúrákat átívelő egyetemes jelképe. A mandala
az élet ősképe, tudatformáló jel, egyben a ciklikusság és egység nagy
szimbóluma is. A mandalák általában kör alakúak, ez a legtökéletesebb
alakzat. Az ábrákat befoglaló kör a makrokozmoszt jelképezi, a benne
foglalt négyszögek pedig annak kiegészítő principiumait. A kör
archetípus, őskép, a tertmészet belső, szellemi harmóniájának
szimbóluma, az isteni dimenzió immanens teljessége, szemben a
mandalákat olykor övező négyzetes mezővel, ami a világias, anyagi
szféra pólusosságát, sarkosságát jelzi.
A hajdanvolt civilizációk
java része közelebb állt a teljességhez, és a mandalák, képi
szimbólumok természetes velejárói voltak a mindennapoknak, útbaigazítói
az embernek. Mára kihalt a régi rítusok és szimbólumok java része, az
intuitív ismeret helyét átvette a ráció, papok és bölcsek helyett
technokraták és közgazdák vezénylik az élet menetét. A telepátia helyét
átvette a telefónia, csak az emberi közlésvágy maradt ugyanaz. Márpedig
a rítusok és mandalák mint cölöpök jelezték az emberélet útját, s mára
sokan eltévedtek a cölöptologatóknak, a rítusvadászoknak köszönhetően.
Mégis egyre többen érzik a rítusok szükségességét, s napjainkban
kialakulófélben van egyfajta új rituálé, amelyben a mandaláknak is
bizonyára meghatározó szerepe lesz.
A múlt században népszerű
kifejezés volt az atomkor fogalma, ami nem csupán a nukleáris energia
felismerésére utalt, hanem az egyre inkább atomizálódó emberi tudat
tragédiáját is jelezte. Márpedig a mandala az egység, az együvé
tartozás szimbiotikus, holisztikus szépségét hirdeti, a visszatalálást
a szétszórtságból a harmóniához. Jó értelemben vett ön-, illetve
énközpontúságot ad a mandalák misztériuma, segíti az helyes énkép
kialakulását – a fókuszban, a mandala közepén, a világ körkörös
kontextusában.
A mandala a legtöbb esetben síkbéli alakzat, s ha
elfogadjuk a fenti szimbolikát, akkor a térbeli emelkedés jelentheti az
egyén számára a kilépést a mandala két dimenziójából. Természetesen
háromdimenziós mandalák is ismeretesek, mikor a mandala felszíne
domború. A mandala-meditációk célja a szellemi emelkedés, a
megtisztulás, amit egy újabb dimenziónak is tekinthetünk.
A
mandalák alapvető alakzatai a négyszög, a kör, a háromszög és a pont,
melyek mind szerves összefüggésben vannak egymással. A négyszög a külső
anyagi realitás, a föld, az ember által alakított valóság, míg a kör a
szellemi dimenzió, a kozmosz és az örökkévalóság jele. A négyszög-kör
együttesére utal a bazilikák négyzetes alaprajza a körkörös kupolával,
vagy az indonéz Borobudur kilencteraszos temploma. A háromszög az
energiák jele, a pont pedig a mandala közepe, kiinduló- és végpontja.
Hol a mandala?
Mandalákat a világon mindenhol találunk. A természet telidesteli
mandalákkal: a csillagképek örvénye, a Napkorong, a földfelszín
térképe, egy-egy itáliai „csillagváros”, vagy a templomok alaprajza, de
a hópehely, a pókháló s a fák évgyűrűi is mandalák. A vízbe dobott kő
nyomán keletkező koncentrikus hullámok, a virágok szirmai, a csigahéj,
a toboz matematikailag leírható spirális pikkelyei, a méhsejt, a
madárfészek, de az emberi szem, az ujjlenyomat, vagy az agyféltekék s a
vérkeringés szervrendszere, sőt, a napóra, vagy az o-betű is mandala,
amely rögtön tovább vezet a misztikus óm szótagig. Korunk mandalája
például a bevásárlóközpontok labirintusának térképe, de a világháló
virtuális valóságát is tekinthetjük egyfajta mandalának. Dél-Indiában
az asszonyok minden reggel finom rajzú jeleket festenek a kapuk elé a
földre áldás gyanánt, de Appoliner egyes vers-képeit is nevezhetjük
mandalának. Az amerikai indiánok is ismerték a mandalákat, csakúgy,
mint az újkőkor Európájának embere, aki a Stonehenge köveit állította,
vagy későbbi utódai, a gótikus katedrálisok rózsaablakainak kőfaragói.
Tibetben a buddhisták színes homok-mandalákat készítenek gondos
munkával, amiket aztán egyszerűen összesöpörnek, a mulandóság
tudatosítása végett. A kínai Jin-jang embléma is mandala, akárcsak a
Dávid-csillag, vagy a Krisztus ikonok jellegzetes mandula alakú
dicsfénye, a mandorla.
A mandalák mégis Indiában a legismertebbek,
ahol kultúra- és szemléletformáló szerepük vitathatatlan. Itt a
mandala-jóga a látást, a vizuális ingert használja figyelem
összpontosításra.
A művészi eszközökkel megformált mandala színe és
formája érzelmi rezonanciát kelt a művészben és a szemlélőben is.
Másfajta érzelmeket kelt a mandala mint geopolitikai tényező: a
szomszédos állam, valamint a szomszédos állam mögötti állam
kapcsolatrendszere. Ez a diplomáciai geometria és geopolitika. Mandala
jelent továbbá körzetet, territoriális körülhatárolást, mint például
Csóla-mandala, vagyis a Csólák által uralt föld, melynek angol
torzulása a Coromandel coast.
A meditációs gyakorlatokban a
mandala, vagy jantra olyan segédeszköz, ami elérhetővé,
megvalósíthatóvá teszi a kitűzött célokat. Az előírt anyagokból vagy
anyagokra (fém, kő, papír, falevél stb) készült, rajzolt, festett vagy
vésett diagram segít koncentrálni és legyőzni az ember szenvedélyeit: a
kéjt, s a dühöt. A jantrával együtt jár a mantra is, az imádott
istenség meginvitálásához, így aztán a meditáció sikerrel koronázza az
ember tetteit. Az emberi szervezet energiaközpontjait, a csakrákat is
mandalák jelölik, s az egyik legihletettebb kép a rasza-mandala, Krsna
és a pásztorlánykák körtánca, ami a lélek és Isten találkozását
szimbolizálja.
Mandala vagy labirintus?
Ahogy
ceruzánkat a papírlapra tesszük, máris megjelenik egy misztikus jel, az
egydimenziós pont. S ha elindul a ceruzánk, a pont köré alakzatok,
csigavonalak, koncentrikus körök szerveződnek. A nem szögletes ábrák
kétfélék lehetnek: körkörösek vagy csigavonalúak, az egyik mandala, a
másik labirintus. Az előbbi kivezet, az utóbbi elveszejt, az egyik
megoldás, a másik meghalás. Maradjunk ennél a két alakzatnál, s
vizsgáljuk meg a mandalák s a labirintusok természetrajzát!
A
labirintus világszerte ismert szimbólum, Egyiptomban, a
Földközi-tengeri partvidék kultúráiban, a keltáknál, Babilonban,
Új-Zélandon, Vietnamban, Indiában, Tibetben vagy a francia
katedrálisokban egyaránt megtalálható. Belső utat, utazást jelképez az
elme zavaros és ellentmondásos ösvényein. Az út végén az utazó eljut a
középpontba és szembesül saját természetének valóságával. A labirintus
az idő szimbóluma is.
Útvesztő készülhet sövényből, földhalmokból,
falakból vagy bármely más alklamas anyagból, de egyszerúen a földre is
rajzolható vagy a mennyezetre is festhető. Nem minden labirintus
útvesztő. Az egyvonalú labirintusban nem lehet eltévedni, az útvonal
egy nyomot követve kanyarog a középpont körül. Az őskori Európában az
ilyen labirintusok gyakran rituális közösségi táncok színhelyei voltak,
ahol az emberek kézenfogva, egymás mögött haladva jártak a középpont
felé vezető úton. Ez a közös rítus fokozta a társadalom összetartó
erejét.
Igazi útvesztő a több vonalú labirintus, ahol az út
minduntalan elágazik, magában rejtve az eltévedés kockázatát. Ennek
végigjárása magányos és veszélyes vállalkozás – az elme könnyen
összekavarodik, téved és vakvágányra terelődik, miközben saját
forrásához, középpontjához szeretne visszatalálni.
Egyiptomban
valószínűleg a túlvilágra vezető út szimbóluma a labirintus, a
kereszténységben pedig előbb az Istentől eltávolító út jelképe, majd a
XIV. századtól pozitív jelentést kap, ez a hit igaz ösvénye.
A
legismertebb labirintus a krétai Minótaurosz útvesztője. Ez az
embertestű, bikafejű emberevő szörnyeteg ifjú szüzeket követelt, mígnem
Thészeusz meg nem ölte. A mítosz értelmezésére sokféle alkalom
kínálkozik, miszerint nem félig ember-félig bika szörnyszülött volt
Minótaurosz, hanem élvsóvár ifjú, ki nem a szűzek életét, hanem csak
ártatlanságát vette el. Mondják, a labürinthosz sem útvesztőnek épült,
hanem a krétai szokás szerint sok teremből álló palota volt, melyet a
görögök szokatlanul bonyolultnak találtak. Amennyiben tovább elemezzük
a szimbólumrendszert, a labirintusban az anyagi lét útvesztőjét is
felfedezhetjük, melynek rémséges mélyén a szörny, az anyagi élvezet
lapul, halálos öleléssel fenyegetve minden érkezőt. Mindenesetre
Ariadné, Minósz király leánya a menekvés aranyfonalát adta Thészeusz
kezébe, aki még így sem kerülhette el későbbi balsorsát.
További
ismert labirintus a mantovai hercegi palota mennyezetén lévő, vagy a
chartres-i katedrális padlóján található 12 méter átmérőjű rajzolat,
melyet a középkorban a híveknek térdepelve kellett bejárniuk – jó
kétszáz méter hosszan – kívülről befelé, az anyagi tudattól a lelki
átminősülésig. Ugyanez az elv érvényesül a hatalmas Dél-indiai
templomvárosokban, például Srí Rangamnál, ahol a koncentrikus
falkerítések kapuin egyre beljebb hatoló zarándok végül a külvilág
zajától eljut a szentély misztikumáig. Itt nyílik alkalma a
megszabadulásra, a tudati-szellemi felemelkedésre, a kitörésre a
kétdimenziós mandalasémából.
A Srí-jantra
A
legnevezetesebb mandala-diagram a Srí-jantra vagy csakra, ami a többi
csakra fundamentuma. Feltehető, hogy már az ie. első évezredben is
használatos volt. Ezt tekintik a leghatásosabb vizuális eszköznek, ami
áldásos hatást sugároz. Pszicho-kozmogramnak is nevezik, vagyis az
univerzum s az egyéni tudat lenyomatának. Közepe a mag, vagy pont,
melyből kihajt a spirituális létezés fája. Átalakulás, szaporodás,
összegzés és harmónia rejlik a Srí-csakra közepén, amely szétsugárzik a
világba, valamint abba a személybe is, aki ezen meditál, így a
visszarendeződésnek is szimbóluma. A mandala körülzárt felülete
biztosít teret az egyéni tudat működésének, meditációjának. Ezért
tekintik a mandalákat palotának, városnak vagy akár földrésznek is,
melyben az egyén halad, a kerülettől a középpont felé. Ugyanakkor a
Srí-jantra jelképezi az emberi testet is, felületei megfelelnek az
emberi csakráknak. A Srí-csakra körül gyakran a szanszkrt ábécé betűi,
gyökér-mantrái is feltűnnek, amelyek további erőt és szimbológiát
hoznak. Ugyanakkor az is tudnivaló, hogy a mandala, mint meditációs
eszköz csak akkor hatásos, ha egy lelkileg felvilágosult személy
rajzolja meg koncentrált munkával a jelölt számára. A mandala ereje
függ továbbá az anyagától – az aranylemezre vésett mandala például
élethossziglan hathatós – s az önzetlenségtől: a pénzért vásárolt
mandala nem hat. A Srí-csakra is színes, bár a színek csak kiemelik az
egyes mezőket s az esztétikai hatást fokozzák.
A Srí-jantra számos
felületre, mezőre, alakzatra, vonalra és a középpontra tagolódik: a
négyszögletes hármas vonalú kerület itt is az anyagi külső világot
jelzi a bejáratokkal, majd három koncentrikus kör következik, ami
tizenhat, illetve nyolc szirmú lótusz-koszorút fog körbe. Ezen belül
helyezkedik el a különleges módon pozicionált kilenc háromszög,
amelynek metszései nyomán negyvenhárom további háromszög keletkezik,
közepén a ponttal, amit a mindenség köldökének is felfoghatunk. A mezők
a lelki fejlődés fokozatait is jelzik, a háromszögek pedig
megfeleltethetők az univerzum elemeinek, illetve az emberi test
összetevőinek.
A mandalák hasznai
Az ember
integritásának megőrzésében sokat segíthet a mandala-meditáció.
Klasszikus értelemben a kész mandalát szemlélve, vagy képét tudatunkben
felidézve ajánlatos meditálni. Azonban a mandala készítés, kirakás,
rajzolás vagy festés is hasznos cselekedet: gondűzőnek sem rossz, s az
ember intuitív, művészi hajlamainak is teret ad. Emellett a
mandala-szemlélet az archaikus világlátás értékeit is felszínre hozza,
egy új természet-képet eredményez, esztétikai és önismereti hozadéka is
van. Sokan a gyermeknevelésben alklamazzák, vagy egyenesen a gyógyítás
szolgálatába állítják. Carl Gustav Jung a huszadik század
mandala-apostola, aki a pszichológia területére vezette be a
diagramokat, neurózisos és skizofrén betegeket kezelt mandala alapon.
Jung szerint a mandala a pszüché teljességét – a tudatost és a
tudattalant is – ábrázolja, s a középpont körüli harmonikus elrendezése
egy felsőbb önvalóra utal, valamint annak rendjére, rendezettségére,
amely koordinálja s értelemmel tölti el az ember életét. A mandala mint
terápiás eszköz fókuszálja az öntudatot s az életerőt, az önvalóra
koncentrálja a lelki energiákat, mindemellett csillapítja az
ellentéteket, harmonizál. A diagram lenyomata mindenkori
tudatállapotunknak, így segíti az önelemzést, önmegismerést.
A
mandalák eme újkeletű használata természetesen különbözik a
tradicionális kultúrák mandala-tudományától, ahol a mindenség nagy
térképének tekintették azt. A geometrikus ábrákat és lótuszvirág
szirmokat, valamint mantrákat tartalmazó, s gyakran emberi vagy isteni
alakokat megjelenítő képes diagram kitartó szemlélésével a meditáló az
ellentétek mélyén rejlő egység, a magasabb szellemi, isteni rend
természete fölött elmélkedik. Azonban akár az ókort nézzük, akár
napjainkat, a mandala iránytűként sagíti az ember külső-belső
tájékozódását.
A mandalák használhatósága:
* Misztikus szimbólum
* A természet megbecsülése
* Esztétikum
* Személyiségépítés
* Gyermeknevelés
* Stresszoldás
* Gyógyítás:
o Megoldatlan konfliktusokra
o Lelki egyensúly helyreállítására
o Önbecsülés hiánya ellen
o Kételyek legyőzésére
o Önkontroll megőrzésére
o Levertség ellen
o Agresszivitás, ingerültség leküzdésére
o Pótcselekvések – alkohol, drog, túlmunka stb. – ellen
o Pozitív továbblépés végett
Mandala etimológiája:
1.
kerek pálya, glóbusz, kerék, gyűrű, kerület, kerek dolog; 2. mágikus
kör, krétakör (mágus által rajzolt); 3. korong, nap- ill. holdkorong;
4. nap- ill. holdudvar; 5. égitest pályája, keringési pálya; 6.
sokaság, tömeg, csapat, gyülekezet; 7. kör, társaság, társadalom; 8.
nagy kör; 9. láthatár; 10. tartomány, körzet; 11. környék; 12.
(politika) a király köre, közeli s távoli szomszédai; 13. lábtartás
nyilazás közben; 14. misztikus diagram (istenség meginvitálásához); 15.
a Rgvéda szakasza; 16. kerek foltos lepra; 17. illatszer; 18. (orv.)
körkörös kötés; 19. édes golyó, labdacs
Jin-Jang
* A kör alak az őskezdet, a pozitív és negatív őserő egyensúlya, egysége
* A fekete elem benne kis fehér ponttal a jin, a földelem ereje, sötét,
árnyékos, lágy női principium; a fehér elem benne kis fekete ponttal a
jang, a szellem, az ég, az erős, energikus, fényes férfi principium
* Jin és Jang tehát az ellentétek egysége, harmóniája, együvétartozása, így egyértelműen világi szimbólum.
Az amerikai indiánok mandaláiról
Fekete Szarvas dakota vén szavai: „Amit a világerő véghezvisz, az mind
körben játszódik le. Az ég kerek és úgy hallottam, a Föld gömbölyű,
mint egy labda, s ugyanúgy a csillagok is. A szél, ha nagyon erős,
örvényt képez, vagyis körben forog. A madarak kerek fészket építenek,
mert ugyanaz a hitük, mint nekünk. A Nap és a Hold útja is kör alakú,
míg fölkel és lenyugszik, ráadásul mindkettő kerek. Az évszakok is
körforgásszerűen ismétlődnek. Az emberi élet is kört ír le
gyermekkortól gyermekkorig, és így van mindennel, amit csak mozgat az
erő. Ezért az indián minden cselekedetében megtalálható a kör formája.
Valaha régen, amikor még hatalmas és boldog nép voltunk, egész erőnk
népünk szent köréből származott, s amíg meg nem tört ez a kör, addig
jól is ment a dolgunk. A kör középpontja a virágzó fa volt, amelyet a
négy égtáj köre táplált. Kelet békét és fényt adott, Dél meleget,
Nyugat esőt, Észak pedig erőt és kitartást jeges viharaival.”
A
labirintus bonyolult folyosórendszer, úthálózat, amelyben a tájékozódás
nehézsége miatt csak az arra érdemes juthat el a középpontba, majd
találhat ki onnan. A profánból a szentbe, a világ közepéhez vezető
utazás szimbóluma. Az áthaladás a labirintuson a lélek beavatását, a
neofita próbáját jelöli. Közepe a titok, a misztérium, a szent hely,
melynek elérése a misztikus reveláció, a kijutás pedig a halál általi
újjászületés. Így a labirintus a szellem győzelme az anyagi szféra
fölott, egyszersmind az örökkévalóság (spirál-jelleg) és a visszatérés
(fonal) kifejezője. Általánosságban a sors, a végzet, illetve a veszély
és nehézségek jelképe, bonyolult, összetett problémát jelöl. Léteznek
természetes és mesterséges labirintusok, egyutas, azaz állabirintusaok
és többutas valódi labirintusok. A labirintus lehet négy-, hat- vagy
nyolcszögletes, kör vagy másmilyen alaprajzú, szimmetrikus vagy
aszimmetrikus, középpont nélküli, egy- vagy több középpontú, s az
útvonal kezdődhet a középpontnál (centripetális), vagy végződhet
(centrifugális) ott.
Rácz Géza
Kagylókürt 32.szám
Irodalomjegyzék:
Alper, Harvey ed.: Understanding Mantras, New Delhi, Motilal Banarsidas 1991.
Apte.V. S.: The Practical Sanskrit English Dictionary, Delhi, Motilal 1995.
Biedermann, Hans: Szimbólumlexikon, Bp. Corvina 1989.
Chatterji, Satishchandra et al.: Introduction to Indian Philosophy, University of Calcutta 1984.
Crump, Thomas: A számok antropológiája Bp. Édesvíz 1998.
Dahlke, Rüdiger dr.: A mandalák világa Bp. Dunakönyv 1994.
Fincher, Susanne F.: Mandala készítés, Bp. Édesvíz 1998.
Fontana, David: A szimbólumok titkos világa, Bp. Tercium 1995.
Gupta, Sanjukta: Laksmi Tantra, Delhi, Motilal, 2000.
Jung, C. G.: A mandala – képek a tudattalanból Bp. Édesvíz 1999.
Jung, C. G.: Az ember szimbólumai, Bp. Göncöl 1993.
Jung, C. G.: Mandala, képek a tudattalanból, Bp. Édesvíz 1999.
Narada muni: Sri Narada Pancaratra, Delhi, Parimal Publications 1997.
Pál-Újvári (szerk.): Szimbólumtár, Bp. Balassi 1997.
Paneth Gábor: A labirintus járataiban, pszichiátria, kultúra, klinikum, Bp. Magvető 1985.
Ramachandra Rao: Sri Chakra, New Delhi, Satguru Publications 1989.
Sankaranarayanan: Srí Chakra, Chennai, Samata Books 1998.
Santarcangeli, Paolo: A labirintusok könyve, Bp. Gondolat 1970.
Vígh Béla dr.: A jóga és az idegrendszer, Bp. Gondolat 1980.
Wullemet, Sascha – Cavelius, Andrea-Anna: Színmeditációk Bp. Magyar Könyvklub 1999.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
A mandala